21 martie 2020

Proiectul PACT - model destinat îmbunătățirii competențelor de comunicare socială la copiii cu Tulburare Spectru Autist.

Tulburările de spectru autist reprezintă un grup de tulburări de neurodezvoltare a copilului caracterizate prin afectarea pervazivă a interacțiunii sociale, comunicării și comportamentului.
În ultimii ani a crescut îngrijorător incidența tulburării de spectru autist. Astfel, ultimele date ale Centrului pentru Prevenția și Controlul Bolilor ( SUA) arată că 1 din 59 de copii au o tulburare de spectru autist, cu o frecvență de patru ori mai mare la genul masculin.
În ceea ce privește tratamentul Tulburării de Spectru Autist, nu există un tratament care să vindece această patologie, însă există medicamante care se folosesc în tratarea simptomelor asociate de tipul iritabilității, hetero și autoagresivității, inatenției, hiperactivității, etc.
Există numeroase tipuri de intervenții terapeutice folosite în Tulburarea de Spectru Autist. Primele tipuri de intervenții folosite în dezoltarea limbajului se bazează pe principii comportamentale și implică predarea efectivă a vocabularului prin promptare, modelare și mijloace de întărire a comportamentelor. Deși s-au dovedit eficiente, se pare că nu toți copiii răspund la astfel de tehnici comportamentele și mai mult, acestea nu rezolvă dificultățile subiacente care țin de pragmatismul social al comunicării și de abilitățile conversaționale. Dintre metodele clasice, cele mai cunoscute sunt următoarele:
- Analiza Comportamentală Aplicată; (ABA)
- Sistemul de Comunicare prin Schimbul de Pictograme ( PECS);
- Metoda de învățare-predare TEACCH;
- Povestiri Sociale;
- Terapia de integrare senzorială;
- Terapie Ocupațională;

În cadrul proiectului ERASMUS + Stay In am avut ocazia să particip la cursurile Proiectului PACT și să obțin acreditare Nivel 1. Mă bucur că pot fi o sursă de inspirație pentru mulți din această țară. Și vorba aia...😀"ASPIRE TO INSPIRE OTHERS AND THE UNIVERSE WILL TAKE NOTE". Voi lăsa o scurtă prezentare a metodei de intervenție și voi reveni cu mai multe detalii, de ce nu și cu un curs ON LINE că tot este acum moda.

Conform manualului de intervenție, PACT ( Pediatric Autism Communication Therapy) este un model de intervenție destinat îmbunătățirii competențelor de comunicare socială la copiii cu tulburare de spectru autist.
Elementele cheie pe care se bazează acest model sunt:
- Dezvoltarea atenției împărtășite, comunicare  ( înlocuirea instrucțiunilor cu comentarii care să susțină comunicarea adult-copil);
- Aport verbal simplificat din partea adultului, rutine verbale consistente și în acord cu stadiul de dezvoltare a limbajului copilului;
- Dezvoltarea repertoriului verbal al copilului aflat în stadii mai avansate de dezvoltare;
- Generalizarea abilităților dobândite astfel încât să poată fi folosite natural în contexte și situații din viața de zi cu zi, aceasta fiind o dificultate cunoscută în tulburarea de spectru autist. Tehnica PACT se adresează acestei probleme prin stimularea abilităților de comunicare în contextele zilnice, naturale, experimentate de copil. 
Aldred et al (2004) au demonstrat într-un studiu pilot potențialul acestei metode de intervenție față de tratamentul clasic. Descoperirile lor au fost ulterior replicate în cadrul unui studiu mai amplu care a inclus 152 de copii și părinți. Rezultatele lor au arătat că metoda PACT a crescut calitatea răspunsurilor părinților în comunicarea cu copilul, ceea ce a dus la creșterea inițiativei copilului de a comunica cu părintele. Mai mult, un studiu din 2016 a arătat că subiecții care au fost supuși acestui tip de intervenție aveau simptome generale mai puțin severe 6 ani mai târziu, cu ameliorarea simptomelor de bază de tipul dificultăților de comunicare socială și comportamentelor repetitive.

Principii generale: 
Metoda PACT se concentrează pe intercțiuni în diadă copil-adult în contexte naturale. Inițial, terapeutul observă copilul și identifică oportunități de comunicare. Intervenția își propune să echilibreze balanța între inițiativele adultului și cele ale copilului instruindu-l pe adult să creeze oportunități de inițiere pentru copil . 

Obiective:
Tehnica PACT își propune să îmbunătățească atenția împărtășită, comunicarea, inițiativa în comunicare , precum și funcționalitatea comunicării.

Procedura:
Sesiunile PACT pot avea loc într-o clinică, într-un centru, acasă, etc.
Sesiunea inițială: Se discută cu aparținătorul despre metodă și structură, despre obiectivele acesteia, despre așteptări. Se alege un program și un spațiu potrivit și se stabilesc prioritățile tratamentului.
Alegerea și organiarea spațiului sunt de mare importanță în PACT, întrucât acesta trebuie să conțină cât mai puține elemente cu potențial de a distrage copilul ( masă și scaune mici, fără oglinzi, fără TV sau radio, rafturi înalte,  etc), dar care să ofere în același timp numeroase oportunități pentru inteacțiunea copil-adult.
Materialele necesare includ echipamentul pentru înregistrarea sesiunilor, un număr mic de jucării pentru fiecare sesiune, plasate pe podea sau pe masă. În cazul în care copilul dezvoltă un interes foarte mare pentru o anumită jucărie, aceasta este îndepărtată și înlocuită cu o altă jucărie înainte de începerea sesiunii pentru a nu interfera cu interacțiunea. În alegerea jucăriilor se iau în considerare nivelul de dezvoltare al copilului, interesele acestuia ( se aleg jucării de care e interesat, dar nu în așa măsură încât să dezvolte o obsesie) și stadiul de intervenție. E nevoie de alte jucării sau de o persoană în plus care să stea cu copilul după ce sesiunea s-a încheiat, în timp ce adultul și terapeutul au momentul de feedback.
Structura:
Adultul și copilul sunt invitați să participe la sesiuni de intervenție bilunare timp de șase luni, apoi opțional,  lunare pentru alte șase luni. În fiecare sesiune, adultul și copilul sunt încurajați să se joace așa cum ar face-o în mod normal, iar terapeutul face înregistrări de câte 10 minute inițial. Ulterior, se înregistrează porțiuni mai scurte ( 2-6 minute) care să capteze generalizarea abilităților învățate în diverse rutine zilnice. Ulterior, adultul și terapeutul vizualizează împreună înregistrările și discută cu scopul de a identifica strategiile care funcționează pentru copil. 
Generalizarea: unul dintre obiectivele esențiale ale programului PACT este generalizarea – pregătirea copilului în a folosi abilitățile de comunicare în contexte naturale, în mod spontan ( la masă, la baie, afară, etc). 
Etapele PACT:
1. Dezvoltarea atenției împărtășite : focusul inițial este pe dezvoltarea atenției împărtășite prin urmărirea privirii, împărtășire, arătare și oferire. În această fază, adultul trebuie să fie atent la obiectul interesului copilului, semnale verbale și non-verbale, emoții.
2. Sincronizare și sensibilitate: În această etapă, adultul este încurajat să faciliteze răspunsul social al copilului, adaptându-se la ritmul acestuia și complementând subiectul de interes al copilului.
3. Aportul verbal: Adultul selectează un limbaj care să se suprapună pe competențele de comunicare ale copilului. Adultul trebuie să se asigure că copilul înțelege și procesează informația verbală și non-verbală pe care o receptează.
4. Stabilirea de rutine și anticipare: aceasta este o fază de consolidare care are scopul de a stimula abilitățile de înțelegere verbală, anticipare și participare.
5. Creșterea funcționalității comunicării: o etapă în care se creează oportunități de inițiere pentru copil. Acest lucru poate fi realizat prin “sabotarea” unor situații ( spre exemplu, adultul îi oferă copilului o cană goală, un puzzle nedesfăcut, un joc cu piese lipsă, etc). Astfel, copilul este stimulat să inițieze comunicare cu scopul de a cere, refuza, direcționa sau comenta.
6. Expansiunea limbajului și dezvoltarea comunicării: dezvoltarea repertoriului verbal și non-verbal al abilităților de comunicare.

Problema generalizării informațiilor este o temă centrală în curentul actual de cercetare în terapia tulburării de spectru autist. Acest proces de învățare mediat de părinte sau de personalul educational pare să fie o soluție viabilă în această problematică a dificultății generalizării. Modelul de terapie PACT se pliază pe această nevoie, iar studiile arată că subiecții ce au beneficiat de acest model dovedesc mai multă initiative în comunicare și o mai bună funcționalitate socială pe termen lung.

BIBLIOGRAFIE:

1. American Psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th edition, 2015
2. C. Aldred, J. Green, P. Howlin, A.L.Couteur, Pediatric Autism Communication Therapy Intervention Manual, 2018
3. Green J, Aldred C, Charman T, Le Couteur A, Emsley RA, Grahame V, Howlin P, Humphrey N, Leadbitter K, McConachie H, Parr JR, Pickles A, Slonims V, Taylor C. Paediatric Autism Communication Therapy-Generalised (PACT-G) against treatment as usual for reducing symptom severity in young children with autism spectrum disorder: study protocol for a randomised controlled trial. Trials. 2018 Sep 21;19(1):514.
4. Salomone E, Leadbitter K, Aldred C, Barrett B, Byford S, Charman T, Howlin P, Green J, Le Couteur A, McConachie H, Parr JR. The Association Between Child and Family Characteristics and the Mental Health and Wellbeing of Caregivers of Children with Autism in Mid-Childhood. J Autism Dev Disord. 2018


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu