17 martie 2020

Idei jocuri specifice terapiei de integrare senzorială - 8 Simțuri


Terapia  de integrare senzorială creează condițiile ideale pentru experimentarea noului și diferitului. Stimulază experiența corporală ajutând copiii la reglarea emoțiilor pe care le experimentează prin corp. Prin senzorialitate aceștia descoperă că sunt diferiți de mediu.
Prin jocul cu nisip, copiii își pun la încercare flexibilitatea, își conștientizează propriului corp prin senzații noi, își dezvoltă limbajul și jocul simbolic. Jocul cu nisipul ajuta la punerea în scena a unor evenimente reale, prin care copiii îsi pot exersa și dezvolta abilitați noi. De asemenea, ajută la desensibilizarea pe anumite texturi, mirosuri, sunete, prin expunerea treptată la stimuli și activități atractive.
Cele 8 simțuri și cum se manifestă la copiii cu TSA:
Tactil – evitarea atingerilor, toleranță la durere mare, slabă coordonare, repulsie la îngrijire, rezistență sporită la mers, evită texturile aspre ale alimentelor sau ale altor substanțe, îmbrăcămintea, șosetele și pantofii.
Exerciții pentru dezvoltarea simțului tactil:
1.      desenați copilului diferite forme geometrice/litere/cifre în palmă, pe care le cunoaște, fără să le vadă, apoi lasați-l să le ghicească;
2.      invitați copilul să meargă desculț pe diferite suprafețe (covoraș tactil, spirală colorată cu gel/panou cu gel, perniță tactilă cu aer);
3.      să experimenteze senzația de rece – cald, diferite texturi (nisip kinetic, bile senzoriale, plastelina, etc;
4.      copilul trebuie lăsat să strângă în mână sau să manipuleze materiale textile diferite (moi, tari, cu/fără sclipici, de culori diferite, etc.), mingiuţe cu ţepi sau cu o textură mai deosebită, cărticele senzoriale (special confecţionate din materiale diferite). De asemenea, trebuie să fie lăsat să se joace cu mâncarea, să atingă fructe, legume, cereale etc.
5.      așezați în fața copilului două castroane mari, unul din castroane va conține apă caldă, iar celălalt apă rece, invitați copilul să bage mâinile în castroane, numărați până la 5, apoi schimbați castroanele între ele astfel încât, mâna care a stat în apă caldă să fie acum în apă rece și invers.
Proprioceptiv – probleme de dexteritate, finețe, coordonare slabă, preferă jocurile dure, rupe de multe ori jucăriile sau alte obiecte, își ține corpul în poziții neobișnuite.
Simțul proprioceptiv se dezvoltă prin activitați fizice, cum ar fi:
  1. să care diverse greutăți (cărți, apă pentru plante, etc.) sau să împingă jucării grele;
  2. să tragă de o sfoară;
  3. sărituri în pat sau pe o saltea; 
  4. prăbușirea pe pat sau pe o saltea;
  5. jocuri care să implice folosirea presiunii: prinderea strânsă a copilului, aruncarea lui pe pat, prinderea între două perne (sandwich), bătaia cu perne, etc.;
  6. cățăratul;
  7. alergarea, săriturile;
  8. activități cu plastilină (rulare, presare, strângere).
9.      -„Avionul”: se ține copilul pe abdomen, susţinându-i corpul cu o mână, se leagănă în sus, în jos, la stânga, la dreapta, în faţă, în spate, mişcările ajutându-l să-şi dea seama unde se află corpul său în raport cu alte obiecte în jur.
Auditiv reacționează prea slab sau prea puternic la zgomotele puternice, devine ușor isteric sau pare a le ignora, acoperă frecvent urechile, fredonând sau cântând singur, se sustrage grupurilor mari de oameni, ascultă sunetul de la TV, radio etc.
1.       ascultați împreună muzică și încercați să definiți instrumentele individuale care se aud pe înregistrare;
2.      folosiți sunete/zgomote de fundal în surdină, apoi după ce s-a obișnuit, măriți volumul o perioadă scurtă de timp, putând să o prelungiți în funcție de starea copilului.
Vizual – ține jucăriile/cărțile aproape de față, deschide și închide în mod repetat ușile sau sertarele, evită luminile aprinse continuu și lumina zilei, este atras de obiectele lucioase sau reflectorizante.
1.      folosiți lumina și oglinzile în jocul copiilor;
2.      ,,ce lipsește?” - pe o suprafață așezați mai multe obiete, începeți cu două apoi puteți adauga mai multe, în funcție de capacitatea copilului, îi spuneți să închidă ochii și ascundeți un obiect din cele arătate, apoi îl întrebați ce lipsește;
3.      puteți așeza obiectele într-o anumită ordine, iar după ce închide ochii schimbați ordinea, apoi el trebuie să le așeze în ordinea inițială;
4.      veioze cu lumini colorate.

Gustativ – ține degetele sau mâinile în gură de multe ori, preferă produsele alimentare moi, fine sau gustoase, selectează ceea ce mănâncă, prezintă probleme la spălatul pe dinți și de obicei respinge produsele alimentare care par a fi schimbate la culoare sau aspect.
1.      organizați împreună degustări diferite de fructe, legume, băuturi, vei avea nevoie de câteva fructe tăiate felii (banane, mere, pere, portocale, etc.), copilul ține ochii închiși, iar părintele îi dă să guste câte un fruct,  el trebuie să ghicească ce fruct este, să îi descrie textura, respectiv dacă este: moale/tare, dulce/acru/amarui, zemos/uscat, etc.;
2.      alternează gusturi dulci cu gusturi sărate sau amare și discutați despre intensitate.
Vestibular - intră în panică atunci când se află cu susul în jos sau este înclinat într-o parte, este îngrozit dacă picioarele îi părăsesc pământul, devine nervos în jurul dealurilor, scărilor, trebuie să se afle în continuă mișcare, acest lucru afectându-i atenția și comunicarea, nu poate circula cu mijloacele de transport.
1.      balansoarul prin legănare, ajută la echilibrarea copilului, făcându-l să se concentreze mai puțin la factorii iritanți, îi ajută să se linistească și să își încetinească ritmul interior, experimentând această mișcare încă din uter, îi ajută la formarea unei imagini corecte asupra locului și poziției acestora în spațiu.
2.      pentru a stimula coordonarea ochi-mână şi a exersa mişcările de prindere a obiectelor, se pot pune într-un coşuleţ şerveţele mototolite, cerculeţe sau alte jucării mici pentru cel mic; copilul poate lua din coş câte o jucărie cu care să se joace şi pe care s-o arunce; sau, dacă plasaţi coşul mai departe, el se poate întinde după jucării fie din poziţia şezut, fie stând pe burtică.

Olfactiv - se plânge frecvent de anumite mirosuri, evită locurile unde se găsesc arome puternice (bucătărie, baie, restaurant, grădini zoologice, etc.), nu îi plac grupurile de oameni, miroase alimentele înainte sau în timp ce le mănâncă, miroase obiectele uzuale în mod repetat, urăște să fie murdar și are varsături la mirosuri specifice fecalelor.
1.      oferă-i diferite bile de plastilină, în care ai picurat câte o picătură de ulei esențial, de esență pentru gătit, condimente, coajă rasă sau suc, mentă, levănțică, lămâie, portocală, apoi invită-l pe copil să miroasă și să recunoască mirosul.
2.      difzor de arome speciale pentru relaxare.




Simțul interoceptiv

Simțul interoceptiv este cel mai nou simț despre care se discută și se referă la senzațiile pe care le simțim în corp, foamea, setea, nevoi fiziologice, dureri, felul în care se simte o gură de apă rece alunecând pe gât, toate astea le simțim datorită simțului introceptiv.
Din nefericire, de multe ori nu ținem cont de acest simț atunci când hrănim copilul neînfometat sau atunci când îl invităm să folosească olița după programul pe care îl dictăm noi.
Ca activități vă recomand să invitați copilul să asculte ce simte corpul lui, să asculte dacă burtica lui îi spune că îi este foame, dacă vrea să doarmă, să iasă afară, etc.

Pe curând,

Dr, Psih. Nedelcu Maria (Crina) & Psiholog Clinician Bichiu Florentina

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu