Terapia de integrare senzorială
creează condițiile ideale pentru experimentarea noului și diferitului.
Stimulază experiența corporală ajutând copiii la reglarea emoțiilor pe care le
experimentează prin corp. Prin senzorialitate aceștia descoperă că sunt diferiți
de mediu.
Prin jocul cu nisip, copiii își pun la încercare flexibilitatea, își
conștientizează propriului corp prin senzații noi, își dezvoltă limbajul și
jocul simbolic. Jocul cu nisipul ajuta la punerea în scena a unor evenimente
reale, prin care copiii îsi pot exersa și dezvolta abilitați noi. De asemenea,
ajută la desensibilizarea pe anumite texturi, mirosuri, sunete, prin expunerea
treptată la stimuli și activități atractive.
Cele 8 simțuri și cum se manifestă la copiii cu TSA:
Tactil – evitarea
atingerilor, toleranță la durere mare, slabă coordonare, repulsie la îngrijire,
rezistență sporită la mers, evită texturile aspre ale alimentelor sau ale altor
substanțe, îmbrăcămintea, șosetele și pantofii.
Exerciții pentru dezvoltarea simțului tactil:
1. desenați copilului diferite forme geometrice/litere/cifre
în palmă, pe care le cunoaște, fără să le vadă, apoi lasați-l să le ghicească;
2. invitați copilul să meargă
desculț pe diferite suprafețe (covoraș tactil, spirală colorată cu gel/panou cu
gel, perniță tactilă cu aer);
3.
să experimenteze senzația de rece – cald, diferite texturi (nisip
kinetic, bile senzoriale, plastelina, etc;
4.
copilul trebuie lăsat să strângă în mână sau să manipuleze materiale
textile diferite (moi, tari, cu/fără sclipici, de culori diferite, etc.),
mingiuţe cu ţepi sau cu o textură mai deosebită, cărticele senzoriale (special
confecţionate din materiale diferite). De asemenea, trebuie să fie lăsat să se
joace cu mâncarea, să atingă fructe, legume, cereale etc.
5.
așezați în
fața copilului două castroane mari, unul din castroane va conține apă caldă,
iar celălalt apă rece, invitați copilul să bage mâinile în castroane, numărați
până la 5, apoi schimbați castroanele între ele astfel încât, mâna care a stat
în apă caldă să fie acum în apă rece și invers.
Proprioceptiv –
probleme de dexteritate, finețe, coordonare slabă, preferă jocurile dure, rupe
de multe ori jucăriile sau alte obiecte, își ține corpul în poziții neobișnuite.
Simțul proprioceptiv se dezvoltă
prin activitați fizice, cum ar fi:
- să care diverse greutăți (cărți,
apă pentru plante, etc.) sau să împingă jucării grele;
- să tragă de o sfoară;
- sărituri în pat sau pe o saltea;
- prăbușirea pe pat sau pe o saltea;
- jocuri care să implice folosirea
presiunii: prinderea strânsă a copilului, aruncarea lui pe pat, prinderea
între două perne (sandwich), bătaia cu perne, etc.;
- cățăratul;
- alergarea, săriturile;
- activități cu plastilină (rulare,
presare, strângere).
9. -„Avionul”: se ține copilul pe abdomen, susţinându-i corpul
cu o mână, se leagănă în sus, în jos, la stânga, la dreapta, în faţă, în spate,
mişcările ajutându-l să-şi dea seama unde se află corpul său în raport cu alte
obiecte în jur.
Auditiv– reacționează prea slab sau prea puternic la zgomotele
puternice, devine ușor isteric sau pare a le ignora, acoperă frecvent urechile,
fredonând sau cântând singur, se sustrage grupurilor mari de oameni, ascultă
sunetul de la TV, radio etc.
1.
ascultați împreună
muzică și încercați să definiți instrumentele individuale care se aud pe
înregistrare;
2. folosiți sunete/zgomote de
fundal în surdină, apoi după ce s-a obișnuit, măriți volumul o perioadă scurtă
de timp, putând să o prelungiți în funcție de starea copilului.
Vizual – ține
jucăriile/cărțile aproape de față, deschide și închide în mod repetat ușile sau
sertarele, evită luminile aprinse continuu și lumina zilei, este atras de
obiectele lucioase sau reflectorizante.
1.
folosiți lumina și oglinzile în jocul copiilor;
2. ,,ce lipsește?” - pe o suprafață
așezați mai multe obiete, începeți cu două apoi puteți adauga mai multe, în
funcție de capacitatea copilului, îi spuneți să închidă ochii și ascundeți un
obiect din cele arătate, apoi îl întrebați ce lipsește;
3. puteți așeza obiectele într-o anumită
ordine, iar după ce închide ochii schimbați ordinea, apoi el trebuie să le
așeze în ordinea inițială;
4. veioze cu lumini colorate.
Gustativ – ține
degetele sau mâinile în gură de multe ori, preferă produsele alimentare moi,
fine sau gustoase, selectează ceea ce mănâncă, prezintă probleme la spălatul pe
dinți și de obicei respinge produsele alimentare care par a fi schimbate la
culoare sau aspect.
1.
organizați împreună degustări diferite de fructe, legume,
băuturi, vei avea nevoie de
câteva fructe tăiate felii (banane, mere, pere, portocale, etc.), copilul ține
ochii închiși, iar părintele îi dă să guste câte un fruct, el trebuie să ghicească ce fruct este, să îi
descrie textura, respectiv dacă este: moale/tare, dulce/acru/amarui,
zemos/uscat, etc.;
2. alternează gusturi dulci cu
gusturi sărate sau amare și discutați despre intensitate.
Vestibular - intră
în panică atunci când se află cu susul în jos sau este înclinat într-o parte,
este îngrozit dacă picioarele îi părăsesc pământul, devine nervos în jurul
dealurilor, scărilor, trebuie să se afle în continuă mișcare, acest lucru
afectându-i atenția și comunicarea, nu poate circula cu mijloacele de
transport.
1.
balansoarul prin legănare, ajută la echilibrarea
copilului, făcându-l să se concentreze mai puțin la factorii iritanți, îi ajută
să se linistească și să își încetinească ritmul interior, experimentând această
mișcare încă din uter, îi ajută la formarea unei imagini corecte asupra locului
și poziției acestora în spațiu.
2.
pentru a stimula
coordonarea ochi-mână şi a exersa mişcările de prindere a obiectelor, se pot
pune într-un coşuleţ şerveţele mototolite, cerculeţe sau alte jucării mici
pentru cel mic; copilul poate lua din coş câte o jucărie cu care să se joace şi
pe care s-o arunce; sau, dacă plasaţi coşul mai departe, el se poate întinde
după jucării fie din poziţia şezut, fie stând pe burtică.
Olfactiv - se plânge
frecvent de anumite mirosuri, evită locurile unde se găsesc arome puternice
(bucătărie, baie, restaurant, grădini zoologice, etc.), nu îi plac grupurile de
oameni, miroase alimentele înainte sau în timp ce le mănâncă, miroase obiectele
uzuale în mod repetat, urăște să fie murdar și are varsături la mirosuri
specifice fecalelor.
1. oferă-i diferite bile de
plastilină, în care ai picurat câte o picătură de ulei esențial, de esență pentru
gătit, condimente, coajă rasă sau suc, mentă, levănțică, lămâie, portocală, apoi
invită-l pe copil să miroasă și să recunoască mirosul.
2. difzor de arome speciale
pentru relaxare.
Simțul
interoceptiv
Simțul interoceptiv este cel mai nou simț despre care se
discută și se referă la senzațiile pe care le simțim în corp, foamea, setea,
nevoi fiziologice, dureri, felul în care se simte o gură de apă rece alunecând
pe gât, toate astea le simțim datorită simțului introceptiv.
Din nefericire, de multe ori nu ținem cont de acest simț atunci când hrănim copilul neînfometat sau atunci când îl invităm să folosească olița după programul pe care îl dictăm noi.
Din nefericire, de multe ori nu ținem cont de acest simț atunci când hrănim copilul neînfometat sau atunci când îl invităm să folosească olița după programul pe care îl dictăm noi.
Ca activități vă recomand să invitați copilul să asculte ce
simte corpul lui, să asculte dacă burtica lui îi spune că îi este foame, dacă vrea
să doarmă, să iasă afară, etc.
Pe curând,
Pe curând,
Dr, Psih. Nedelcu Maria (Crina) & Psiholog Clinician Bichiu Florentina
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu