18 martie 2020

Cum punem programul de Matching/ Potrivire în practică? Idei pentru acasă

Matchingul sau potrivirea obiectelor identice este un pas important în procesul de recuperare al copilului cu TSA sau întarziere in dezvoltare. Acesta se referă la potrivirea obiectelor identice, potrivirea imaginilor identice, imagine+obiect (2d+3d), obiecte non-identice, culori, forme, litere.
      Ei bine, potrivirea, nu se axează doar pe un anumit obiect sau categorie, nu potrivim doar fructe legume etc, predarea nu se face doar la masă, sau doar în cabinet, dimpotriva, putem încerca, ca prin implicarea copilului în activitățile de zi cu zi sa menținem continuitatea programului și diversificarea.
Programele ce cuprind dobândirea asocierii, sortării și imitație nonverbală, se bazează pe stimuli vizuali care sunt relativ ușor de  predat de către adult și se învață ușor de către cel mic.
     Ne- am  gândit să oferim câteva exemple și idei care să vină in ajutorul părinților în această perioadă în care stau acasă cu copiii.
    Matching-ul/Potrivirea 3D-3D (Obiectelor identice, în  bucătarie). ATENȚIE! Este important ca activitatea copilului să fie recompensată pentru a menține copilul implicat în activitate.
   Recompensa trebuie sa fie variată, ea poate fi non-alimentară(vizuală, auditivă,socială, jucării preferate ale copilului, tactilă), alimente, în principiu ceea ce prezintă un interes considerabil pentru copil, poate fi considerată o recompensă.
     Când vine vorba de matching-ul 3D-3D, obiectivul este să potrivească obiect la obiect identic în câmp de 1,2,3 itemi sau mai mulți itemi.
   SD: Potrivește/Pune la fel /Unde este?
  R - copilul trebuie să pună obiectul primit lângă obiectul identic

Exemplu : 1. Matching-ul/Potrivirea  tacâmurilor -  să potrivească lingura, furculița, la perechea lui. Dacă la început folosim prompt  (ajutor)  apoi îl lăsăm de unul singur)
- 2. Potrivire veselă - Potrivește  farfuria mică la farfuria mică, farfuria mare la farfuria mare, castronul la castron ți așa mai departe. Dacă dorim să continuam la un nivel mai avansat putem obține și exemple de imitație non verbală ( noi  ștergem farfuria cu un șervețel, șterge și copilul, ștergem furculița , șterge și copilul)
- După cumpărături, bineînteles după ce respectăm normele de igienă impuse de aceste vremuri 😀acolo unde există mai multe legume, sau fructe dintr-un fel, puteți lua un bol, unde să așezați  un măr, iar acesta să aducă restul merelor în același loc.Dacă reușește, putem încerca cu 2 fructe distincte, până la 3 itemi( Să aleagă dintre măr și pară, să ducă mărul în bolul cu mere).
- 2 pahare transparente, cu suc de portocale,  potrivește paharul, copilul primește, dăm noroc și bem conținutul fiecare. Putem încerca cu 3 itemi, suc, lapte, apa,  dacă cel mic, potrivește deja mai mult de un item. La sfârșit  primește unul dintre pahare, dacă îl dorește, sau recompensa dorită.
- Putem să-l implicam la așezatul mesei, acesta să așeze feliile de pâine lângă celelalte în coș.
Pentru cele de mai sus, putem folosi și potrivirea 2D +3D (cartonaș+obiect).
Ex. Peste imaginea cu   lingură, punem lingura 3D.
               Matching-ul/potrivirea obiectelor la imagini identice se face tot în câmp de 1, 2,3  itemi sau mai mulți.
            Scopul este sa urmărească itemii cu privirea și să ii  potrivească  corect.
Camera copilului(  3 itemi așezați în fața copilului )
Putem încerca și potrivirea jucăriilor, care prezintă o zona de interes a copilului.
De exemplu, potrivirea mașinuțelor, potrivirea mingiilor, cu aceeași textura și culoare, (ex minge cu țepi), ccuburi
3 itemi "mașina, mingea, cubul"
SD:" Potrivește mașina"
R: Copilul pune obiectul oferit lângă obiectul identic.
- Construim un turn  ( cuburi  de culoare galbenă, sau de o anumită dimensiune ), i se dă copilului de ales dintre 2 culori, astfel încât el sa aleagă galben pentru culbul galben.
- Imaginea jucăriilor preferate, să potrivească cu jucăria (ex. Ursulețul preferat, jucăria cu sunete, trotineta)3D+2D
     -       Potrivirea hainelor, bluza, șosete, pantaloni. Poate sorta hainele pentru a le pune la spălat- haine albe la haine albe, haine negre la negre. Poate găsi perechea soșetelor- șoseta roșie la șoseta roșie, etc. Să găsească pereche la pantof/papuc.
Când vine vorba de potrivirea obiectelor non identice copilul va învăța să potrivească mere de culori diferite la coșul cu mere, cartonașe diferite cu același animal cu animăluțul din plastic, șosete la șosete și tricouri la tricouri)
- La un nivel mai avansat copilul poate vedea doar o parte din obiect într- o imagine și să asocieze mental tiparului și să identifice obiectul/animalul și să- l denumească ( de exemplu vede coada pisicii după ușă și când este întrebat cine este după ușă să poată da răspunsul corect- pisica)
   
Prin matching/potrivire copilul poate dobândi abilitatea de a observa ce este asemănător sau nu, de a începe să realizeze conexiuni logice, de a asculta instrucțiuni, de a-și crește capacitatea de concentrare. La final cunoștințele asimilate, pot trece în receptiv și programe nivel avansat, dar să nu uitam că aceasta este baza și dacă temelia nu este bine pusă atunci vom avea dificultăți la a contrui pe mai departe.
Spor la lucru si pe curând,
Dr. Psih Nedelcu Maria (Crina)&  Terapeut prin arte combinate Oancea Andreea




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu