Primul lucru pe care îl
veți învăța este să vă concentrați pe
copilul dumneavoastră și să vă ajustați
modul de comunicare. Aceste strategii vă vor ajuta copilul să se alăture
activității împreună cu dumneavoastră, și pot fi folosite pe tot parcursul
interacțiunii cu acesta. Este important,deoarece copiii învață cel mai bine
atunci când sunt implicați în mod activ. Atunci când folosiți aceste strategii,
lăsați copilul să aleagă activitatea; stați față în față, alăturându-vă
activității, apoi priviți și așteptați răspunsul lui. Răspundeți într-un mod
logic la toate acțiunile copilului dvs., incluzând contactul vizual, gesturile,
sunetele și emoțiile, precum și modul în care acesta privește sau imită ceea ce
faceți. Acest lucru îl învață pe copilul dvs. faptul că comportamentul lui are
o semnificație și primește un răspuns din partea dvs.
Graficul de mai jos arată
modul în cara mama Sarei folosește aceste strategii în timpul rutinei băii de
seară pentru a își încuraja fiica să fie angajată în activitate pentru perioade
mai lungi de timp. Sara se joacă în baie,turnând apă dintr-un pahar. Mama
folosește strategia concentrării pe
copil prin a se poziționa față în față și o imită pe Sara turnând apă. Ea
pune în aplicare ajustarea comunicării prin
utilizarea unui limbaj simplu pentru a discuta despre ce fac. Sara răspunde
prin a se uita la mama sa. La fiecare minut,mama Sarei așteaptă să vadă cum
aceasta va răspunde și folosește un limbaj simplu.
Continuă să imite
acțiunile și pronunță cuvântul "toarnă"
|
|
Stă față în față
Imită turnatul
apei
Folosește limbaj
simplu ("pahar", "toarnă", "apă"
|
|
Concentrare și ajustare Așteptare Răspuns șișișidși
În continuare, veți învăța
să creați oportunități. Această
strategie vă ajută copilul să inițieze -
să înceapă comunicarea cu dvs. sau joaca din proprie inițiativă. Inițierea este
foarte importantă , pentru că copiii care nu iau inițiativa tind să aibă
probleme în a învăța din experiențe pe măsură ce cresc. Veți folosi setul de
tehnici de creare de oportunități pentru
a vă ajuta copilul să ia inițiativa dacă el nu face asta de unul singur, sau
pentru a capta atenția copilului dvs. Atunci când folosiți acest set de
strategii, continuați să vă concentrați pe copil și să vă ajustați modul de
comunicare. Apoi creați o oportunitate pentru copil prin care să vă spună sau
să vă arate ceva și apoi așteptați. Răspundeți la acțiunea lui într-un mod
logic și dezvoltați ceea ce el face sau spune.
Să ne întoarcem la Sara
care se joacă în baie, turnând apă dintr-un pahar. Mama Sarei continuă să îți
concentreze atenția pe copil și își ajustează modul de a comunica, apoi
exersează crearea de oportunități
prin a se juca cu paharul. Acest lucru o încurajează pe Sara să inițieze
comunicarea spontană. Răspunsul Sarei este să se întindă după pahar (o
inițiativă). Mama ei răspunde prin a îi da Sarei paharul și extinde inițiativa
Sarei de se apleca după pahar prin a îl arăta cu degetul pronunțând cuvântul
"pahar". Această secvență este prezentă mai jos.
Își așteaptă
rândul în joaca cu paharul
|
|
Îi dă Sarei
paharul, arată spre el și pronunță cuvântul "pahar"
|
|
Stă față în față
Imită turnatul
apei
Folosește limbaj
simplu ("pahar", "toarnă", "apă"
|
|
Concentrare Creare de
oportunități
Așteptare Răspuns
Întinderea după pahar
poate că nu este modul în care mama Sarei vrea ca aceasta să comunice. Ea s-ar
putea să prefere ca aceasta să arate sau să spună un cuvânt, dar faptul că Sara
se întinde după pahar face parte dintr-o inițiativă,lucru ce este unul dintre
obiectivele proiectului ImPACT. Așa că mama ei îi răspunde prin a îi da
paharul, și îi arată un mod mai complex de a comunica prin a spune cuvântul
"pahar".
După acest pas, veți reuși
să învățați noi abilități. Această
stretagie folosește prompturile și recompensele pentru a ajuta copilul să
comunice, să imite sau să se joace în moduri cât mai noi și mai complexe. Când îl
învățați pe copil noi abilități,continuați să vă concentrați pe copil, să vă
adjustați modul de comunicare, creare de oportunități și așteptați un răspuns
din partea copilului. Dar acum, în loc să răspundeți la fiecare acțiune pe care
o face copilul dvs., îl veți ajuta să folosească abilitatea specifică și
așteptați să îl recompensați până acesta folosește abilitatea învățată.
În graficul de mai jos,
mama Sarei folosește învățarea de noi
abilități pentru a o ajuta pe aceasta să comunice într-un mai mod nou și
complex. Observați că primii pași sunt pentru a încuraja inițiativele.
Diferența este că după ce Sara se întinde după pahar, mama ei nu îl dă imediat.
În schimb, mama ei o promptează să folosească o abilitate mai complexă:
arătatul. Mama ei așteaptă. Atunci când Sara nu răspunde, aceasta o promptează
mai susținător, modelând mâna Sarei pentru a arăta. Acest lucru se consideră ca
și cum Sara a arătat. Mama ei o recompensează prin a îi da paharul și extinde
răspunsul prin pronunțarea cuvântului "pahar". O diferență
semnificativă între încurajarea inițiativei și învățarea unei abilități noi
constă în momentul când răspundeți și
recompensați comportamentul copilui.
Îi dă Sarei
paharul,arată spre el și pronunță "pahar"
|
|
1. Arată
și spune "pahar"
2. Arată și spune "pahar"
3. O ajută să arate
|
|
Își așteapă
rândul în joaca cu paharul
|
|
Stă față în față
Imită turnatul
apei
Folosește limbaj
simplu ("pahar", "toarnă", "apă
|
|
Concentrare Crează oportunități Așteptare Arată sau spune
"pahar" Recompensa
Folosirea unor
noi abilități, vă va provoca copilul, lucru ce este foarte bun. Dar s-ar putea
ca acesta să se frustreze dacă folosiți acest set de strategii prea des. Din
acest motiv, veți folosi Învățarea de
noi abilități mai rar față de Concentrarea
pe copil și Ajustarea modului de
comunicare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu