16 martie 2020

Ajustarea comunicării


Primul lucru pe care îl veți învăța este să vă concentrați pe copilul dumneavoastră și să vă ajustați modul de comunicare. Aceste strategii vă vor ajuta copilul să se alăture activității împreună cu dumneavoastră, și pot fi folosite pe tot parcursul interacțiunii cu acesta. Este important,deoarece copiii învață cel mai bine atunci când sunt implicați în mod activ. Atunci când folosiți aceste strategii, lăsați copilul să aleagă activitatea; stați față în față, alăturându-vă activității, apoi priviți și așteptați răspunsul lui. Răspundeți într-un mod logic la toate acțiunile copilului dvs., incluzând contactul vizual, gesturile, sunetele și emoțiile, precum și modul în care acesta privește sau imită ceea ce faceți. Acest lucru îl învață pe copilul dvs. faptul că comportamentul lui are o semnificație și primește un răspuns din partea dvs.
Graficul de mai jos arată modul în cara mama Sarei folosește aceste strategii în timpul rutinei băii de seară pentru a își încuraja fiica să fie angajată în activitate pentru perioade mai lungi de timp. Sara se joacă în baie,turnând apă dintr-un pahar. Mama folosește strategia concentrării pe copil prin a se poziționa față în față și o imită pe Sara turnând apă. Ea pune în aplicare ajustarea comunicării prin utilizarea unui limbaj simplu pentru a discuta despre ce fac. Sara răspunde prin a se uita la mama sa. La fiecare minut,mama Sarei așteaptă să vadă cum aceasta va răspunde și folosește un limbaj simplu.




Continuă să imite acțiunile și pronunță cuvântul "toarnă"
 



Așteaptă orice răspuns
 

Stă față în față
Imită turnatul apei
Folosește limbaj simplu ("pahar", "toarnă", "apă"
 
Concentrare și ajustare                             Așteptare                                                 Răspuns șișișidși


În continuare, veți învăța să creați oportunități. Această strategie vă ajută copilul să inițieze - să înceapă comunicarea cu dvs. sau joaca din proprie inițiativă. Inițierea este foarte importantă , pentru că copiii care nu iau inițiativa tind să aibă probleme în a învăța din experiențe pe măsură ce cresc. Veți folosi setul de tehnici de creare de oportunități pentru a vă ajuta copilul să ia inițiativa dacă el nu face asta de unul singur, sau pentru a capta atenția copilului dvs. Atunci când folosiți acest set de strategii, continuați să vă concentrați pe copil și să vă ajustați modul de comunicare. Apoi creați o oportunitate pentru copil prin care să vă spună sau să vă arate ceva și apoi așteptați. Răspundeți la acțiunea lui într-un mod logic și dezvoltați ceea ce el face sau spune.
Să ne întoarcem la Sara care se joacă în baie, turnând apă dintr-un pahar. Mama Sarei continuă să îți concentreze atenția pe copil și își ajustează modul de a comunica, apoi exersează crearea de oportunități prin a se juca cu paharul. Acest lucru o încurajează pe Sara să inițieze comunicarea spontană. Răspunsul Sarei este să se întindă după pahar (o inițiativă). Mama ei răspunde prin a îi da Sarei paharul și extinde inițiativa Sarei de se apleca după pahar prin a îl arăta cu degetul pronunțând cuvântul "pahar". Această secvență este prezentă mai jos.



Își așteaptă rândul în joaca cu paharul
 


Așteaptă orice răpuns
 


Îi dă Sarei paharul, arată spre el și pronunță cuvântul "pahar"
 

Stă față în față
Imită turnatul apei
Folosește limbaj simplu ("pahar", "toarnă", "apă"

 
Concentrare                         Creare de oportunități                              Așteptare                                              Răspuns


                                                


Întinderea după pahar poate că nu este modul în care mama Sarei vrea ca aceasta să comunice. Ea s-ar putea să prefere ca aceasta să arate sau să spună un cuvânt, dar faptul că Sara se întinde după pahar face parte dintr-o inițiativă,lucru ce este unul dintre obiectivele proiectului ImPACT. Așa că mama ei îi răspunde prin a îi da paharul, și îi arată un mod mai complex de a comunica prin a spune cuvântul "pahar".
După acest pas, veți reuși să învățați noi abilități. Această stretagie folosește prompturile și recompensele pentru a ajuta copilul să comunice, să imite sau să se joace în moduri cât mai noi și mai complexe. Când îl învățați pe copil noi abilități,continuați să vă concentrați pe copil, să vă adjustați modul de comunicare, creare de oportunități și așteptați un răspuns din partea copilului. Dar acum, în loc să răspundeți la fiecare acțiune pe care o face copilul dvs., îl veți ajuta să folosească abilitatea specifică și așteptați să îl recompensați până acesta folosește abilitatea învățată.
În graficul de mai jos, mama Sarei folosește învățarea de noi abilități pentru a o ajuta pe aceasta să comunice într-un mai mod nou și complex. Observați că primii pași sunt pentru a încuraja inițiativele. Diferența este că după ce Sara se întinde după pahar, mama ei nu îl dă imediat. În schimb, mama ei o promptează să folosească o abilitate mai complexă: arătatul. Mama ei așteaptă. Atunci când Sara nu răspunde, aceasta o promptează mai susținător, modelând mâna Sarei pentru a arăta. Acest lucru se consideră ca și cum Sara a arătat. Mama ei o recompensează prin a îi da paharul și extinde răspunsul prin pronunțarea cuvântului "pahar". O diferență semnificativă între încurajarea inițiativei și învățarea unei abilități noi constă în momentul când răspundeți și recompensați comportamentul copilui.


Îi dă Sarei paharul,arată spre el și pronunță "pahar"
 

1. Arată și spune "pahar"
2. Arată și spune "pahar"
3. O ajută să arate
 


Așteaptă orice răspuns
 


Își așteapă rândul în joaca cu paharul
 

Stă față în față
Imită turnatul apei
Folosește limbaj simplu ("pahar", "toarnă", "apă
 
Concentrare              Crează oportunități            Așteptare                 Arată sau spune "pahar"    Recompensa







Folosirea unor noi abilități, vă va provoca copilul, lucru ce este foarte bun. Dar s-ar putea ca acesta să se frustreze dacă folosiți acest set de strategii prea des. Din acest motiv, veți folosi Învățarea de noi abilități mai rar față de Concentrarea pe copil și Ajustarea modului de comunicare.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu