Limbajul verbal este principala
modalitate de comunicare socială, însă, după cum știm, acesta nu este prezent
încă de la naștere. De aceea, bebelușul plânge pentru ca mama să
înțeleagă când îi este foame, somn, când are un disconfort, mai târziu
folosindu-se de gesturi pentru a reuși să transmită un mesaj. Chiar dacă un
copil este nonverbal, el reușește să transmită celor din jur nevoile, trăirile
sale. Cum? Folosindu-se de comunicarea nonverbală! Cel mai frecvent, dorințele
lor sunt exprimate cu ajutorul degetelor,implicit a mâinilor, arătând ceea ce
își doresc. Însă, deseori, acest lucru este dificil fie pentru că nu știu să
arate cu degetul, fie pentru că nu pot apuca anumite obiecte, ori să reflecte
anumite trăiri și sentimente ( de exemplu, unii copii își exprimă bucuria
aplaudând ). De aceea, este important ca, pentru
a stimula limbajul
verbal să dezvoltăm și motricitatea fină. Vă voi prezenta o
serie de jocuri ce pot ajuta la dezvoltarea motricității fine și, în același timp,și
la stimularea limbajului expresiv. Este foarte
important ca piticul să fie implicat în activități alături de părinții săi,
lucru care îl va încuraja și îl va ajuta să își dezvolte atât limbajul
verbal, cât și motricitatea fină.
Boabe
de fasole
Aveți nevoie de o sticlă cu gura mai largă și de boabe de
fasole pe care copilul să le pună în sticlă. Dacă nu întâmpina dificultăți,
puteți folosi, ulterior, o sticlă cu gură mai îngustă și chiar boabe
mai mici( de ex: boabe de grâu).
Bețișoare de urechi
Vă
puteți folosi de bețișoare de urechi pe care să le scoateți din recipient și,
ulterior, să fie introduse de către copil.
Paste înșirate
Puteți
înșira pe un șnur sau chiar pe o ață, penne, realizând o brățară, un colier.
Pentru ca jocul să fie mai atractiv, acestea pot fi pictate înainte.
Pictură
O
activitate relaxantă pentru unii dintre copii este să picteze. Își pot folosi
degetele pentru a pune buline buburuzelor, bețișoare de urechi pentru a face
frunze și flori copacilor, picături de ploaie, ghemotoace de vată pentru
a picta omizi. Totodată, încântarea va fi maximă când își vor lasă amprenta
mâinilor și a picioarelor pictate pe foi de desen.
Clești de rufe
Puteți
înșira clești de rufe pe un șiret sau pentru a prinde coli. De asemenea, puteți
face un disc cu forme, culori, animale, fructe, legume, litere, numere (
desenate/printate/lipite ) și poate fi îndrumat unde să prindă cleștele (ex.
"Prinde/Găsește cercul!") sau puteți pune aceleași obiecte pentru
asocieri identice. De asemenea, puteți avea pe clești hrană sau
adăpostul, iar copilul va fi nevoit să prindă cleștele la animalul potrivit
imaginii. Pe clești puteți desena litere, și, prin potrivirea cu litera de pe
disc să rostiți silabă formată.
Jocuri la baie
Bureții
de baie sunt întotdeauna o plăcere pentru copii, mai ales când fac spumă.
Aceștia pot fi storși în cadă sau într-un recipient. De asemenea, puteți face
cascadă prin turnarea de apă dintr-un recipient în altul.
Activități casnice
Utile în dezvoltarea motricității fine sunt și activități
precum : ștersul prafului, ștersul oglinzilor/geamurilor, udatul florilor, împachetarea
rufelor, curățarea ouălor fierte, a cartofilor, a fructelor cu coajă precum
banană, portocală etc și chiar pregătirea unei salate de
fructe, înmânâdu-i copilului un cuțit care să nu
prezinte pericol pentru el ( de ex : cuțit de
plastic, cuțit cu vârful rotunjit )- evident,
supravegheat de un adult. De asemenea, copilul poate fi un ajutor de nădejde ,
ceea ce va fi o încântare pentru el, la realizarea anumitor preparate, în
special desert. El ar putea sparge ouă, ar putea amesteca compoziția, întinde
crema/dulceața. Pentru o bună dezvoltare a motricității fine îi puteți permite să mute făină/mălai/apă/măsline cu lingura dintr-un
bol în altul, ceea
ce va duce și la o bună coordonare
oculo-motorie.
Jocuri
cu mingea
Puteți realiza un joc de aruncare - prindere, joc ce, inițial, va fi jucat în
doi, de la distanță mică, distanță ce va fi crescută progresiv, apoi numărul de
jucători poate crește. Acest joc va stimula și înțelegerea limbajului, prin
oferirea de indicații verbale : "Aruncă la mine!", "Aruncă la
tata!", "Prinde mingea!".
Un alt joc de dezvoltare a motricității fine, dar și de coordonare, este jocul
cu popice. Dacă nu aveți popice, puteți folosi sticle goale.
De asemena, un alt joc pe care îl puteți realiza este cel de aruncare a mingii
într-un recipient (cutie, găleată ). Acest recipient poate fi, pentru început,
cu gură mai largă , ulterior folosim un recipient cu orificiul mai îngust.
Lipit și decupat
Puteți realiza , pentru a învață părțile corpului, un contur al fetei în care
veți lipi părțile corpului, fie ele din hârtie decupate, fie din boabe,
semințe, paste.
Dacă sunt dificultăți la
decupat, puteți începe prin a trasa, pe sferturi de coală A4, câte o linie care
la început este mai groasă pe care copilul să taie cu foarfeca și, pe măsură ce
reușește, linia va fi desenată din ce în ce mai subțire până vom ajunge la o
simplă trasare cu creionul.Puteți realiza din hârtie, din bețișoare de urechi,
din bețișoare de înghețată, adăposturi pentru animale ori garaj pentru mașini
sau, din frunze uscate, coșulețe sau cuiburi pentru păsări.
Toate aceste activități vor stimula dezvoltarea motricității fine, coordonarea
oculo-motorie, și, în același timp, vor stimula și limbajul verbal.
O stimulare adecvată va duce la o bună dezvoltare motrică a copilului, de aceea
este important să le dezvoltăm curiozitatea și să le permitem implicarea în
activități.
Dr. Psih. Nedelcu Maria(Crina) & Psiholog/Psihopedagog Zlate Andreea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu