Tabel 1.1 Diagrama Dezvoltării Sociale
Etapa Socială
|
Descriere
|
Implicare receptivă
|
-
Se
uită la dvs și zâmbește în timpul
jocului față în față
-
Rămâne
cu dvs când îl antrenați la joc
-
Zâmbește
înapoi când îi zâmbiți
|
Implicare reciprocă
|
-
Are
contact vizual, râs, vocalize pentru a menține jocul față în față
-
Repetă
sunetele sau le face împreună cu dvs
|
Atenție comună
coordonată
|
-
Se
uită la un obiect și apoi înapoi la dvs în timpul unei activități comune
-
Folosește
contactul vizual, râsul și vocalizele pentru a se angaja împreună cu dvs la
joc
|
Răspuns la atenția
comună
|
-
Răspunde
când îi arătați ceva
-
Răspunde
cererii la rând
|
Inițierea atenției
comune
|
-
Dă,
arată sau impărtășește obiecte
-
Începe
să se joace pe rând cu jucării sau obiecte
|
Încercați asta acasă!
Dacă copilul...
|
Dvs puteți...
|
Trezirea
|
|
Stă întins în pat
când se trezește
|
-
Stați
și dvs cu el și prefăceți-vă că dormiți
-
Acoperiți-vă
cu o pătură și exagerați cu sforăitul
-
Brusc
prefăceți-vă că vă treziți. Ridicați-vă din pat, întindeți-vă mâinile și
spuneți tare „TREZIREA!!”
-
Alternați
dormitul și trezirea atâta timp cât copilul arată interes
|
Cântece/Jocuri sociale
|
|
Cântă sa vă ascultă
când cântați
|
-
Cântați
câteva versuri, apoi puneți pauză și mențineți o privire care așteaptă o
reacție pentru a vedea dacă copilul vă dă orice indicație că ar trebui să
continuați
-
Cântați
melodii care includ gesturi sau mișcări, precum „Dacă vesel se trăiește”,
„Bate vântul frunzele”, „Autobuzul”
|
Se joacă cucu-bau
|
Ascundeți-vă fața cu
o eșarfă și vedeți dacă face vreun efort să o dea deoparte și spuneți
„cucu-bau!”
|
Se joacă de-a gâdilatul
|
Gâdilați copilul,
apoi folosiți gesturi pentru a indica faptul că îl veți gâdila din nou.
Așteptați o privire care așteaptă pentru a vedea dacă își dorește să fie
gâdilat în continuare.
|
Jocul cu jucării
|
|
Jocul cu păpușa
|
-
Exagerați
emoțiile care pot apărea în timpul jocului
-
Dacă
păpușa cade și este „rănită”, prefăceți-vă că plângeți și spuneți „o, nu!”
|
Jocul cu construit un
pod din cuburi
|
Când podul cade
exagerați gesturile prin a pune mâinile la față și exclamați „o, nu!”
|
Jocul cu mașinile
|
Prefăceți-vă că
mașinile fac accident și exagerați gesturile punând mâna la față și exclamând
„o, nu!!”
|
Povești
|
|
Cititul unei cărți
|
-
Acționați
scurt conținutul paginii folosind gesturi exagerate. De exemplu, dacă este o
poză cu o pasăre, prefăceți-vă că sunteți o pasăre, dacă este o imagine cu
mâncare, prefăceți-vă că mâncați pagina
|
Timpul mesei
|
|
Gustare
|
-
Gustați
o bucățică din ceea ce mănâncă și exagerați gustul acesteia prin gesturi și
expresii faciale(vă lingeți buzele, frecați burta, spuneți „yummy!”)
-
Luați
o bucățică dintr-o mâncare pe care copilul nu o place și spuneți „yucky!
-
Alternați
între yummy și yucky atâta timp cât copilul arată interes
|
Baia
|
|
Timpul pentru baie
|
-
Spălați
pe rând câte o parte a corpului și exagerați gesturile în timp ce spuneți
„Acum îți voi spălaaa....degețelele!!!”
-
Prefăceți-vă
că mirosiți fiecare parte a corpului înainte să o spălați și exagerați faptul
că e murdar. Spălați-l și apoi mirosiți din nou și spuneți că acum e curat.
|
Stropitul
|
-
Aplecați-vă
aproape de copil astfel încât vă udă brațul. Exagerați expresiile faciale și
gesturile.
|
Activități zilnice
|
|
Completarea
activităților zilnice
|
-
Exagerați
limbajul trupului și expresiile faciale pentru a indica felul în care vă
simțiți de-a lungul zilei. Dacă sunteți fericit datorită a ceva ce se
întâmplă, exagerați zâmbetul și bateți din palme
-
Dacă
ceva se întâmplă și sunteți trist, indicați acest aspect prin exagerarea
expresiilor faciale, poziției corpului și prin limbaj(„OUCH”)
-
Exagerați
calitatea vocală în diverse medii. Spre exemplu, la bibliotecă vorbiți în
șoaptă pentru a indica volumul corespunzător al vocii
|
Revenim în curând cu noi informații,
Dr. Psih. Nedelcu Maria( Crina)& Psihopedagog Cîrstea
Marina
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu