În terapie, unul dintre aspectele vizate este comportamentul stereotip. Reducerea acestuia este necesară atât din cauza perturbărilor pe care le produce în cadrul familiei, cât şi pentru a nu îngreuna achiziţionarea competenţelor. Majoritatea copiilor cu tulburare de spectru autist pierd mult timp zilnic implicaţi în acţiuni repetitive.
Cele mai întâlnite comportamente obsesive, cu caracter de ritual sunt: legănatul, învârtitul, bătutul din palme, mersul pe acelaşi drum, jucatul cu aceleaşi obiecte în acelaş mod, s.a. Pe lângă stereotipiile întâlnite la nivel comportamental, copiii pot dezvolta şi o rutină la nivelul limbajului. Ei pot repeta zilnic o serie de cuvinte sau fraze.
În trecut, în terapie se foloseau tehnici aversive pentru reducerea acestora, însă s-au observat extincţii ale comportamentului stereotip pe termen scurt, fără alte îmbunătăţiri în comportamentul copiilor.
O strategie care oferă rezultate bune în reducerea acestui comportament a fost centrarea pe dezvoltarea abilităţilor de comunicare, socializare şi de joacă. Astfel, atât nevoia cât şi timpul copilului de a se angaja în activităţi stereotipe se diminuează, fiind înlocuite de activităţi funcţionale.
P.Howlin, M. Rutter – „Treatment of autistic children”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu